Kasvukausi on käynnissäLauantai 2.5.2026 - Sirkku Kasvukausi on käynnissä. Näinhän siinä kävi, että aikainen kevät on pitänyt puutarhurin Tällä viikolla olen hoitanut vielä muutamia angervoaidanteiden leikkauksia. Näitä olen uskaltanut tehdä, vaikka niissäkin vihreää näkyy. Angervot, tai tässä tapauksessa rinneangervo on niin voimakaskasvuinen kasvi, että se kestää hieman myöhempääkin tehdyn kukintojen poisto leikkauksen, ja se ehtii vielä tekemään uudet kukkivat oksat ennen kukinnan alkamista. Pornaisten kunnalla on yksi ylikasvanut kuusama-aidanne, Viime viikolla poistin kausikasvi-istutuksista talvikasvit ja kyllä aikainen kevät aiheuttaa ohikulkijoilta myös kysymyksiä. Miksi et ole hakenut kanervia aikaisemmin pois kunnantalon edustalta? Mukavaa oli, kun se tultiin kysymään suoraan minulta, eikä palautetta vain kirjoitettu nimettömänä someen. Tästä sukeutui keskustelu, joka varmasti jätti hyvän mielen meille molemmille. Niin palautteen antajalle kuin minullekin. Ymmärrän todellakin, että aikaisena keväänä kuivuneet kanervat häiritsevät silmää. Muistettava kuitenkin on, että työt aikataulutetaan kalenteriin yhdessä tilaajan kanssa jo syksyllä. Siihen kyllä jätetään pari viikkoa säätövaraa puoleen ja toiseen, mutta koska talvikasvien poisto tehdään yleensä silloin kun uudet kasvit, eli orvokit istutetaan, oltiin nyt jo pari viikkoa normaalista ajasta etuajassa. Monena keväänä nyt on ollut vielä maa jäässä ja kanervatkin näin ollen vielä tiuasti mullassa kiinni. Nyt kuitenkin oli aikainen kevät. Keskustelu oli mukava ja siinä yhdessä pohdimme kevään aikaista etenemistä, ja sitä pärjääkö hautausmaalle viedyt orvokit, kun viikonlopuksi lupaili takatalvea. Kiittelin vielä palautteesta ja keskustelusta. Tuli hyvä mieli, kun huomasin, että kyllä sillä minun työlläni taitaa olla väliä ohikulkijoille ja kuntalaisille. Orvokkien istutusta ja uusia ruukkuja. Tänään sitten istutettiin orvokit. Kunnan puolelta tuli tuossa Uusi yhteistyö käyntiin. Tähän kevääseen olen aloittanut uuden, mielenkiintoisen Nyt siis laitoin katevillaa alimpaan kolmannekseen niihin |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pelsaiden leikkaus, pensaiden alasleikkaus, kuusama, angervo, orvokit, ruukku, ruukut, kesäkukkaistutus, villaroouhe, järviruokorouhe, Innopelletti, Inno-Onni |
PuunleikkaustaTiistai 10.3.2020 - Sirkku Kosteat terveiset täältä ikuisen marraskuun vaivaamalta ja kaatosateiselta Uudeltamaalta! Viime blogi-kirjoituksen jälkeen vihertyökausi suorastaan räjähti käyntiin. Samalla räjähti myös puutarhurin kalenteri. Kukapa olisi joulukuussa uskonut, että talvi tulisi menemään näin, että tammikuussa ihastellaan uusia silmuja ja jopa lehtiä pihapuissa ja pensaissa ja muut pihatyöt, mukaan lukien rakentamisen saisi aloittaa roudan puuttumisen vuoksi helmi- maaliskuussa! Tämä puutarhuri oli buukannut helmi-maaliskuun taitteeseen kaikkien yrittäjän arjessa tarpeellisten korttien opiskelua ja tietenkin silloin kun istut sisällä opiskelemassa, olisi ulkona mitä parhain työskentelykeli! Mutta ei auta. Lakisääteiset kortit ovat nyt käytynä ja viimeisimpinä työturvallisuus ja EA-kortti päivitettynä. Korttisulkeiset jatkuvat taas EA:n osalta kolmen vuoden kuluttua ja muiden korttien osalta viiden vuoden kuluttua. Murphyn laki tietysti sanelee, että nyt kun ulkona taas ollaan töissä niin ilma on hyvin itkuinen morsian. Vettä tulee taivaan täydeltä, mutta onneksi on kunnon varusteet. Viime kirjoituksessani sivusinkin jo hedelmäpuiden leikkausta oman pihani osalta. Kevätlämpö aiheutti sen ettei etelärinteen omenapuita voinut enää leikata, mutta kylmemmän kasvupaikan omenapuut leikkasin tuossa pari viikkoa sitten. Uudellamaallakin vaihtelee vielä todella paljon pihakohtaisesti voiko kevätleikkauksen vielä tehdä vai ei. Tämän viikon aikana olen käynyt asiakkaiden pihoissa tekemässä kevätleikkauksia kylmemmän kasvupaikan omenapuille. Jos mietit voiko omassa pihassa kasvavaa puuta vielä tänä keväänä leikata, kohdista katseesi puun silmuihin. Mikäli silmut ovat vielä pienet ja ns. talviasuiset, ei puun nesteenkierto ole vielä käynnissä ja puun voi leikata. Mutta mikäli silmut ovat jo turvonneet tai silmussa on vihreää näkyvissä, on puu siirtämässä ravinteita yms. lehtiin, eli nesteenkierto on käynnissä ja silloin puuta voi leikata seuraavan kerran vasta täyden lehden aikaan eli keskikesällä. Ensimmäiseen itse tehtävään omenapuun leikkaukseen kannattaa käyttää aikaa ja opetella oikeat tekniikat esim. puunleikkauskurssilla tai pyytää ammattilainen pihaan neuvomaan hedelmäpuunleikkauksen työtavat. Myös hyviin ja helposti huollettaviin välineisiin kannattaa satsata hieman rahaa kiinni. Olemassa olevat työvälineet huolletaan, teroitetaan ja desinfioidaan ennen puunleikkausta, varsinkin terät huolletaan kunnolla. Kunnon työskentelyvälineillä, joilla yltää riittävän korkealle, työ on turvallista ja leikkauksen jälkeen sekä sinä että puu olette vielä kunnossa, varsinkin jos olet muistanut käyttää myös suojalaseja ja kypärää. Tikkailta ja A-telineiltä ei saa leikata mitään! Vahvasti suosittelen, että mikäli et jatkovarrellisella leikkurilla yllä leikkaamaan oksaa, palkkaa pihaan arboristi joka käy köysien varassa madaltamassa puun sopivaan korkeuteen. Arboristi on puunhoidon- ja leikkauksen ammattilainen ja saat vähennettyä hänen laskunsa verotuksessa kotitalousvähennyksenä. Kun siellä hedelmäpuun ympärillä pyörii, kannattaa samalla tarkastaa puun tuenta ja muukin puun kunto. Mikäli olet laittanut rungon ympärille muovisia ns. myyräsuojia ota ne samalla kertaa pois, jänisverkot saavat olla hedelmäpuun ympärillä siihen saakka kun nurmikko on kunnolla kasvussa. Alla olevasta kuvasta huomaat syyn miksi itse en laita koskaan istutettavan puun ympärille muovista myyräsuojaa. Siitä on monesti enemmän haittaa kuin hyötyä jos sitä ei muista poistaa ajallaan puun ympäriltä pois. Myyräthän kaivelevat maanpinnan alapuolella joten rungon ympärille laitetusta suojasta ei sinänsä ole hyötyä niiden torjunnassa ollenkaan ja jänis menee tuosta läpi. Peurasta ei olekaan minulla kokemusta, voisiko kova muovi säikäyttää latvoja kaluavan peuran? Mikäli sinulla on kokemusta asiasta, laita kommenttia alle. Suoja on kovaa ja terävää muovia joka hyvin helposti vahingoittaa puun kuorta ja saa sen tekemään villiversoja jalonnuskohdan alapuolelta kuten kuvasta näkyy. Mikäli villiversoja ei poista, alkaa puu yleensä kasvattamaan niitä ja kuivattaa latvuksessa olevan lajikkeen kokonaan. Silloin puu saattaa edelleen olla omenapuu, mutta lajike ei olekaan esim. punakaneli mikä alkuperäinen latvus oli, vaan puu tekeekin keltaisia ja happamia omenoita (jotka sopivat erinomaisesti hilloihin) ja lajike onkin Antonovka. Kuvassa oleva puu on kirsikka ja siitä poistin kaikkia leikkausohjeita vastaan nuo villiversot. Kirsikka on siis kumivuotopuu ja sitä ei normaalisti leikata ollenkaan keväällä, vaan niiden leikkausajankohta on heinä-elokuu tai syksy kun lehdet on tippuneet. Hoito-ohjeeksi tällaiseen tilanteeseen on runsas puun kastelu silloin kun kumivuoto on runsaimmillaan, ettei puu pääse kuivattamaan itseään. Herääkö puunleikkauksesta ja jänissuojauksesta kysymyksiä tai onko sinulla omakohtaisia kokemuksia? Lisää kysymyksesi ja omakohtaiset kokemukset kommenttikenttään. Vetisin puunleikkausterveisin, Puutarhuri-Sirkku.
|
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Omenapuun leikkaus, pensaiden leikkaus, aronian leikkaus, aronian alasleikkaus, pensaiden alasleikkaus, pensaiden hoitoleikkaus, puutarha, piha, ajankohtaiset pihatyöt |


